Sunday, October 31, 2010

Sambungan kenapa manusia bodoh, plus cerita gila vs genius

image

Ah, malas betul nak menulis blog. Tapi disebabkan itu hari aku ada menulis satu entri yang tergantung, maka aku rasa itu merupakan satu tanggung jawab aku untuk menyempurnakan apa yang telah aku mulakan.

Walaupun mungkin takde orang nak baca pun sebenarnya.

Tapi aku malas nak melabon panjang, pasal aku bukan pakar dalam isu kepala otak ni. Aku terus lompat kepada konklusi la, sebenarnya apa yang aku nak bagitau hari tu, aku rasa demi mengekalkan kesejahteraan otak (atau minda atau akal) maka kita seharusnya lebih banyak bergerak.

Kehidupan zaman moden yang dipenuhi teknologi dilihat telah memudahkan hidup manusia (walaupun hakikatnya lagi merumitkan ada lah), terutama dalam pergerakan. Tapi dalam masa yang sama, pergerakan anggota tubuh manusia telah diminimumkan. Manusia bergerak dengan teknologi, naik kereta, motor, LRT, tapi bila masa pula otot-otot badan mereka digerakkan?

Kenapa pentingnya pergerakan anggota tulang empat kerat ini? Kerana melalui pergerakan tulang empat kerat inilah otak akan disuap oksigen dengan semaksimum mungkin. Menjadikan otak lebih cerdas dan segar, aku harap.

Dan lagi satu, kehidupan pasif kita hari ini juga dianggap betul dan tepat dan itulah yang harus diamalkan. Contoh aku ambil, belajar, kita diberitahu sejak dahulu, melalui pengamalan dan budaya sekeliling, untuk belajar perlu fokus. Bila kata fokus kat sini bermaksud perlu duduk diam-diam atas kerusi, badan tegak, mata dibulatkan dan sedaya upaya cuba untuk memahami tiap-tiap butir kata yang keluar dari mulut guru, ataupun tiap patah kata buku yang kita baca.

Tapi persoalannya, adakah perkara ini benar? Begitukah hakikat sebenar proses pembelajaran manusia? Ataupun sebenarnya kita telah membuat asumsi yang salah selama ini?

Mengapa tidak pernah dicuba untuk belajar dalam suasana yang lebih loose, longgar, dan santai. Ataupun pernah kah korang mencuba membaca buku sambil berjalan-jalan, berdiri? Aku pernah membaca satu kitab pasal “Hukum Otak”, dan penulis yang merupakan seorang ahli biologi yang mengkaji pasal otak berkata, sekarang beliau telah meletakkan satu “mesin treadmill” dekat ofis tempat dia bekerja, dan akan berjalan di atas mesin itu sekiranya mahu membaca ataupun membuat kerja. Rasionalnya? Macam pakcik-pakcik selalu cakap, badan cargas otak pikap.

Ok itu satu hal, aku belum lagi komen tentang budaya pembelajaran yang membunuh potensi sebenar kepala hotak kita. Lupakan yang itu. Aku nak masuk topik baru.

Sepertimana yang telah aku tajukkan, genius vs gila. Baru-baru ini aku semacam berminat untuk memahami pemikiran orang gila.

Semua berpunca daripada masalah diri aku. Semenjak dua menjak ini, banyak perkara yang aku lakukan seolah-olah tiada rasional. Perkara ini tidak merunsingkan aku sebenarnya, tapi setelah terlalu banyak komen-komen dan kritikan, aku mengambil keputusan untuk memandang kembali diri aku.

Antara perbuatan songsang yang aku lakukan adalah aku telah ponteng kelas selama sebulan, dan aku langsung tidak mempunyai apa-apa rasa bersalah, gelisah mahupun resah atas hal ini.

Alah, ponteng, bukan kool sangat pun. Memang la tak kool, tapi aku rasa majoriti manusia tak boleh terima apa yang aku buat ini. Walaupun mereka mendakwa diri mereka sebagai pejuang kebebasan anti-kapitalisme, tapi di peringkat akhir, mereka tetap mengikut perjalanan sistem yang ada.

Maka, berlaku pertembungan idea kat sini, sama ada aku yang bodoh, atau aku yang pandai.

Mungkin aku juga terlalu idealis, dan mereka benar kerana nak tak nak, realiti menuntut untuk mengikut sistem yang ada.

Tapi bila bicara soal idea, sebenarnya aku rasa aku juga bukanlah seorang penganut fahaman suatu ideologi anti-kapitalisme yang benar-benar beriman. Senang kata, aku mana ada baca buku-buku falsafah ekonomi semua tu, sampai aku mampu membuat keputusan bahawa ini salah dan itu benar.

Mungkin aku hanya menggunakan semua itu sebagai alasan untuk menyembunyikan masalah sebenar aku, kenapa aku taknak belajar, iaitu diri aku sendiri.

Sebab bila aku fikirkan, ketidak-rasionalan aku menilai benda tidak terhad kepada belajar saja, bahkan kebanyakan benda. Aku mula memandang semua benda yang ada di sekitar aku, dalam hidup aku, sebagai tiada erti, tiada nilai, tiada makna. Lalu menyebabkan aku tidak terdorong pun untuk melakukan apa ayng seharusnya aku lakukan.

Sindrom mati-perasaan ini membawa aku kepada satu asumsi bahawasanya aku ini mengalami masalah dalam kepala otak (mental).

Walaupun aku telah pernah berjumpa psikiatri dan dikatakan menghidap kemurungan, namun persoalan aku, daripada mana kemurungan itu datang? Aku stress bukan kerana aku tertekan dengan kehidupan, tiada duit, asaimen berlambak, ataupun putus kasih dengan awek, tapi aku stress apabila memikirkan kenapa aku TIDAK STRESS apabila berdepan dengan perkara-perkara yang seharusnya menekan aku.

ABSOLUTE ZERO STRESS – efeknya, semua benda aku tak buat. Best ke hidup macam tu?

Lalu aku mula mengkaji, membaca laman-laman internet pasal individu yang gila, lalu terjumpa perkaitan yang menarik antara gila dan genius.

Rupanya memang ramai individu yang diiktiraf genius mengalami masalah kepala otak. Ada yang skizo (mengalami split personaliti, berhalusinasi), bipolar disorder, depress, bla-bla-bla. Korang google kan je la, banyak korang akan jumpa. Type “Mad + genius”.

Dan semalam men-download satu filem, “A Beautiful Mind”, juga satu cubaan untuk mendalami misteri sifat kepala otak.

Cuma yang anehnya, aku perasan entah kenapa ramai juga dalm kalangan teman-teman aku yang secara tidak langsung membincangkan tentang isu ini. Seolah-olah isu genius-gila menjadi trend. Aku baru terfikir, kemudian benda tu datang mencurah-curah ke ladang gandum.

Ish, pelik ni.

Sampaikan semalam, aku terdetik, jika antara genius dan gila, mana yang datang dulu? Dan sekiranya gila itu mampu membawa kepada kegeniusan, bolehkah kita sengaja menggilakan diri untuk menjadi genius?

Dan aku merasakan aku seolah-olah berminat untuk jadi “gila” andainya “gila” itu mampu membuat aku lebih tajam dalam mengguna otak.

Haha. Adakah aku sudah gila apabila berfikir begini?

Dan semalam, aku juga telah berhadapan dengan fenomena genius-gila yang sebenar. Seperti dalam cerita “A Beautiftul Mind”, seorang genius tapi mengidap skizo lalu otaknya mula mencipta individu-individu palsu, untuk melengkapkan kehidupan mereka.

Sungguh menakutkan, kerana mereka sangat real, tapi dari satu sudut, sangat indah hidup mereka.

Dan yang paling penting, kepala otak mereka amat hebat.

Dan berhadapan dengan fenomena skizo membuatkan aku mula mempersoal tentang realiti kehidupan aku selama ini. Benarkah apa yang telah aku lalui? Benarkah dunia yang aku lihat kini? Benarkah kamu wujud? Ataupun hakikatnya kamu semua adalah halusinasi aku sahaja?

Apakah selama ini aku memang telah gila?

Dan kamu juga, tidak pernahkah terfikir begitu?

 

 

 

P/s: serius-shit aku rela kepala otak berhalusinasi jika sekiranya dengan itu aku mampu berpikiran lebih gila

1 comment:

  1. "memandang kembali diri aku."

    berjaya?

    "otaknya mula mencipta individu-individu palsu, untuk melengkapkan kehidupan mereka."

    pernah terfikir nak buat macam ni? abaikan tentang schizophrenia.

    'halusinasi' atau 'bayangan. dua benda yang berbeza, kan? :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails