Wednesday, October 27, 2010

Kenapa Manusia Bodoh?

Kenapa alam ini dipenuhi kerosakan? Kenapa alam ini kucar-kacir? Kenapa banyak keputusan dan tindakan yang dilaksanakan oleh manusia akhirnya membawa kepada keburukan?

Tindakan yang salah, secara simplistiknya, boleh dilabelkan bodoh. Kenapa manusia bodoh?

Ini pandangan aku. Hanya pandangan, mungkin betul, mungkin salah. Mungkin juga ini pandangan yang bodoh, kerana aku telah melalui satu kehidupan yang akhirnya memperbodoh aku.

Aku rasa manusia itu bodoh kerana manusia semakin kurang bergerak.

Manusia dilahirkan dengan anggota badan yang perlu bergerak untuk hidup. Secara asalnya, kehidupan awal manusia yang serba ringkas serta primitif memerlukan mereka bergerak secara aktif. Terlampau aktif.

Mencari makanan, perlu bergerak. Berlari mengejar binatang, berenang menangkap ikan, memanjat pokok untuk buah.

Apabila diburu binatang buas, manusia juga terpaksa berlari.

Dengan pergerakan, manusia menggunakan semua deria, menjadikan otak lebih cargas dan pikap. Laju.

Bak kata pepatah yang selalu disebut-sebut orang tua, “Badan sihat, otak cargas cerdas”

Bil-makna, kecergasan tubuh badan merupakan perkara asas yang perlu diutamakan sekiranya ingin menjadi bijak pandai. Kerana otak juga merupakan sebahagian daripada anggota tubuh badan, dan otak memerlukan makanan untuk kekal segar, iaitu oksigen.

Untuk memberikan makanan kepada otak, maka oksigen perlu disalirkan. Dan kehidupan yang cargas akan memaksimumkan kapasiti oksigen yang meresap ke dalam otak.

Selain itu, otak juga perlu bersenam.

Tapi otak tidak seperti otot lengan yang boleh mengangkat dumbell sekiranya ingin digagahkan. Untuk menjadikan otak itu taff, maka senaman otak diperlukan.

Senaman otak dapat dilakukan dengan cara engkau merangsang otak untuk bekerja. Bekerja dengan berfikir. Mungkin bermain sudoku. Atau membuat soalan-soalan latihan matematik.

*bersambung – aku pergi bersukan* 

1 comment:

  1. "Aku rasa manusia itu bodoh kerana manusia semakin kurang bergerak."

    bagaimana dengan OKU?
    ada olahan yang lain?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails