Monday, October 18, 2010

Lama Tak Update, Sekolah Kebebasan dan Projek Bawah Pokok

Hai, lama tak update blog (Argh, aku benci ayat ini. Pasal lepas ni aku mesti akan ucap ayat yang sama lagi bila aku tulis post baru.)

Kenapa tak update blog? Pasal aku ada hidup yang kool. Tak macam ngkorang yang 24 jam mengadap PC, ataupun hanset pintar, ataupun Facebook via SMS by Celcom (kahkahkah), kerana kawan-kawan korang hanya wujud di alam maya.

Come on guys, jadi-lah manusia sikit. Korang hidup kena bersosial, secara live, bukan maya, korang kena merasakan sentuhan fizikal, kena menghidu bau masam kawan korang, merasa air liur basi kawan korang yang cakap tersembur, bukan hanya setakat mengadap muka awek cun dalam FB lepas tu mula-lah menggunakan imaginasi kotor untuk memuaskan kehendak fizikal. What a lame.

Well, sebenarnya aku pon tipu je.

Aku juga seorang internet addict sekarang. Sangat kuat dijajah hegemoni internet, terutama laman facebook. Hell. Yeah.Tapi kalo aku delete Facebook nanti, aku takkan ada kawan dah. Kahkahkah loser. Damn.

Sekian mukaddimah.

Masuk isi 1.

Aku ada 2, 3, 4, 5, 6 dan beberapa lagi kawan yang kool. Diorang yang kool. Aku tak seberapa. Aku dan kawan-kawan aku adalah budak U yang tipikal, suka lepak kedai kopi, merapu, bajet diskusi la konon, tapi sebenarnya cuma perabis-kan kopi.

Sambil-sambil keretek dicucuh, beserta segelas teh tarik sorang satu, melayan sembang, tentang itu, tentang ini, tentang cara nak tekel awek, pasal kereta kena tahan polis, polis mintak duit kopi, pasal budak U yang lemau, pasal kebosanan hidup dekat U, pasal masa depan, pasal duit jongkong emas, pasal AUKU, pasal sistem, pasal kapitalis, pasal sosialis, pasal Islam, pasal itu, pasal ini, macam-macam-lah~

Aktiviti lepak yang konsisten setiap minggu sampai klimaks-nya apabila Jumaat malam Sabtu hari tu kami over-nite di BB.

Rupa-rupanya kami bukanlah remaja yang kool macam anak muda KL yang sering overnite kat BB, sebab bila kami tiba kat BB, betul-betul macam anak rusa terlepas masuk kampung.

Macam masuk dunia baru. Ini masih Malaysia-ka? Serius jakun tak tahu mana nak pergi, last-last kedai mamak gak. Overnite B.B tapi lepak mamak. Haram J. Kahkahkah loser.

Lupakan apa yang kami jumpa di BB malam itu, kerana yang lebih penting, adalah apa yang kami lahirkan daripada aktiviti lepak buang masa anak muda.

Kebosanan menunggu malam menjadi siang membawa kepada diskusi untuk membantu sahabat UKM4 yang dikhabarkan telah kalah dalam perlawanan mereka menentang AUKU di mahkamah – dan kena membayar denda beserta kos guaman sebanyak rm50000 khabarnya. Bermula dengan kenyataan, “Kita kena buat sesuatu untuk tolong mereka”, membawa kepada persoalan “Nak buat apa?” lalu tertimbul idea “Kita busking mau?”

Hell. Yeah.

Keluar idea untuk busking bagi mengumpul dana kepada kengkawan UKM4.

Daripada idea busking nak cari dana, lahir idea untuk membuat Projek Bawah Pokok.

Projek Bawah Pokok adalah satu usaha hasil percambahan idea semasa sesi lepak-lepak sekumpulan budak U dari pelbagai instisusi mengaji tinggi, untuk membudayakan kebebasan ber-ekspresi, dalam institusi-institusi mengaji tinggi dalam negara ini, dan dimulai di UM.

Projek Bawah Pokok ingin mencetus budaya baru, mendobrak dogmatik dalam budaya lama, iaitu budaya yang maha membosankan dalam proses pembelajaran, serta ketika bicara benda-benda so-called benda serius atau benda besar.

Persoalan aku dan kawan-kawan aku, kenapa bila nak bicara benda serius kena nampak serius dan bernada serius. Bosan beb. Tak remaja.

Ini merupakan proses men-tua-kan pemikiran budak-budak yang tak tua.

Maka-nya, kami ingin keluar dengan gaya dan stail baru, lebih spontan, lebih muda, dan lebih emosi, sesuai dengan jiwa muda kami, namun tidak ditinggalkan nila-nilai “serius” dalam setiap tindakan, sesuai dengan status sebagai budak U.

Kerana ingin nampak poyo dan seolah-olah ini merupakan suatu gerakan yang gagah, kool, hip dan trendy, maka nama kumpulan pun diberi - Sekolah Kebebasan (School of Freedom)

Isi 2: Hari Ini Dalam Sejarah.

image

Hari ini dalam sejarah apabila Sekolah Kebebasan benar-benar turun padang dan me-realisasi-kan Projek Bawah Pokok dalam bumi UM.

Aku sendiri macam tak percaya, baru malam Jumaat lalu sembang, hari ni dah jadi betol-betol pulak! Serius aku pun masih macam tak percaya.

Maka-nya, apa yang berlaku tadi, adalah sekumpulan budak-budak berkumpul di bawah sebatang pokok besar, sebelah perpustakaan utama UM, meluah apa saja, mempersembah apa saja yang mereka ada, atas nama kebebasan ber-ekspresi, dan juga dengan niat mahu menghiburkan sesiapa sahaja yang ada disitu, agar mereka menyumbang sedikit wang.

Kami bergitar.

Kami bernyanyi.

Kami berpuisi.

Kami berdrama pendek.

Melalak.

Meraung.

Aku juga meraung, entah apa yang aku laungkan, aku sendiri tak ingat, kerana semuanya tercipta di situ.

Bergitar menyanyikan lagu-lagu demokrasi, ciptaan sendiri, dan juga cover lagu dari seberang.

Berlakon menyampaikan mesej wafer kedai Daily-Fresh itu SEDAP.

Berpuisi menyatakan cindiayu itu semakin layu.

Melaung mengaku aku budak U.

 

 

Puas.

 

Itu yang aku rasa.

Walaupun mungkin dalam kalangan penonton semua ternganga dan terpinga-pinga, mungkin kerana tidak biasa, namun aku rasa aku dan kawan-kawan aku telah melakar sejarah, jikalau tiada akan termasuk dalam kitab di masa kelak pun, paling tidak dalam catatan hidup kami sendiri.

Sekurang-kurangnya bila kami ingin mengeluarkan biografi diri sendiri esok, boleh kami riak dengan mengatakan, “Dulu masa aku belajar, aku pernah buat kerja gila, aku pernah pergi angkat gitar, main tengah orang ramai, bukan dalam dewan, tapi kat tepi jalan, aku melalak sampai semua orang tengok aku” – sungguh, itu merupakan suatu motivasi, dan sebagai manusia, kami memerlukan itu.

Bunyi macam tak ikhlas, tapi kalau kamu tak mahu menghargai aku dan kawan-kawan aku, terpaksa kami menghargai diri sendiri. Itu paling lemau.

Tapi niat kami bukan setakat mencipta sejarah sendiri. Itu hal peribadi.

Niat kami yang ter-utama adalah untuk membudayakan suatu amalan bebas ber-ekspresi, terutama dalam diri budak U yang rata-rata mindanya telah di-doktrin, di-paku, di-bonsai, sehingga wujudnya masyarakat yang tiada kritikal, tiada berfikir, malas membaca, takut dan lemah dan merelakan hak mereka dipijak-pijak.

Budak U yang menjadi harapan kepada masyarakat hanya akan menjadi manusia individualistik yang akhirnya hanya mementingkan perut sendiri.

Budak U yang berharap mengaji pandai dan dapat ilmu, akhirnya hanya menjadi pengguna kepada ilmu yang sedia ada, tanpa mampu mengolah dan mencipta idea baru.

Budak U yang meng-impi-kan menjadi budak yang kreatif, dinamik, dan berkepimpinan hanya akan menjadi seperti robot – patuh kepada sistem yang telah diprogramkan kepada mereka.

Kerana itulah kami mahu mengajak mereka untuk sama-sama membebaskan diri daripada pemikiran yang telah dipacak dalam kepala otak mereka.

Kerana kebebasan adalah pra-syarat untuk menjadi manusia yang lebih terbuka dan bersedia untuk berdepan dengan sebarang perlawanan dalam kehidupan secara jantan, bukannya dengan cara menutup ruang-ruang untuk berbicara kerana takut kalah atau malu (atau terguling dari puncak kuasa).

Walaupun hakikatnya kami juga bukanlah bijak dan sepintar mana, namun kami harap dengan cara ini kami akan dapat belajar.

Sekiranya benar-benar ikhlas mencari, kebenaran akan ter-timbul jua dari celah-celah lambakan perbezaan itu.

 

Letih sudah menulis.

Aku ingin menutup kata ini, denganucapan ribuan terimakasih kepada teman-teman yang bersemangat sehingga aku juga terbawa-bawa. Lihin,Kudin,Ali,Hocy,Aliff,Paan.

Juga kenalan yang menunggu kami menyempurnakan apa yang telah kami janjikan.Ezzat,Fitrah,Moja,dan siapa lagi?

Juga kepada warga pejalan kaki, pelanggan kedai ayam dan wafer, juga tokei kedai ayam dan wafer, walaupun kalian nampak seperti tergamam seketika tadi. Terima kasih kerana ada, walaupun hanya kebetulan.

Hasil kutipan Student Freedom Fund : RM6 ( kahkahkahkahkahkahkahkahkahakahakhakah)

 

 

Sekian.

 

p/s:gambar dan video direkod,tapi kamera dan handycam bukan aku punya,tak dapat nak kongsi.Insya Allah akan datang.

p/p/s:kunjungi blog Sekolah Kebebasan di http://school-of-freedom.blogspot.com. Ada facebook juga, tekan like ya.

p/p/p/s: lain kali kami buat mahu join kah?

4 comments:

  1. mmg kool.nnt sy turun kl,nk jumpa dgn korang.
    blh? hehe

    ReplyDelete
  2. bile turun KL? mahu jugak jumpa squesha. kita buat himpunan pembaca TTGB. kahkahkah.

    ReplyDelete
  3. aku g 1.40 dah xde..adeh...
    rupenye moja g...ceh..

    ReplyDelete
  4. "kawan-kawan korang hanya wujud di alam maya."

    "Come on guys, jadi-lah manusia sikit. Korang hidup kena bersosial, secara live, bukan maya."

    Cun!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails