Friday, September 24, 2010

< ROAD TO 24 SEPT>.. KRONOLOGI SEPANJANG PERBICARAAN KES ROSMAH PUAKA

Esok ada satu event penting dalam sejarah gerakan mahasiswa, apabila keputusan perbicaraan terhadap 5 orang budak UM yang kena tuduh membuat graffiti di dinding sebuah blok bangunan Akademi Pengajian Islam UM bagi “meraikan” kedatangan Rosmah Mansor, suami isteri kepada PM, tahun lepas.

Bagi korang yang nak tahu apa yang jadi sepanjang perbicaraan berlangsung, boleh lawati blog salah sorang OKT (orang kena tuduh kalo korang tak tahu OKT ni ape), Izzudin Hilmi, jugak kawan aku yang merupakan penggerak utama speakers’ corner kat UM pada semester ini.

Klik link kat bawah, ok.

http://bit.ly/b5GCqH

esok jugak, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan menganjurkan himpunan aman di lobi mahkamah jalan duta sebagai tanda sokongan terhadap semua OKT.

Dikhabarkan setakat ini, 200 budak U sekitar KL akan turun berdasarkan laporan Malaysiakini http://www.malaysiakini.com/news/143402

Aku turun ke tidak? Mungkin la, pasal esok aku ingat nak jumpe dokter. Kalo sempat aku turun.

Dan ada kawan aku yang mengadu, beberapa kawan dia menolak ajakan dia untuk turun ke Mahkamah Jalan Duta esok atas alasan tak mahu menyokong jenayah. Well, komen aku, budak yang dah melabel diorang sebagai penjenayah itu adalah tidak adil, dan bodoh barangkali, sebab keputusan masih belum dijatuhkan.

Kedua, jika sekiranya mereka memang melakukan perkara itu, adakah itu satu kesalahan? Untuk menconteng nama seorang yang dibenci di dinding, sebagai tanda tidak puas hati?

Macamlah korang tak pernah nampak tulisan-tulisan di kaki lima yang diconteng oleh entah sape-sape, ada yang menzahirkan rasa cinta terhadap awek diorang, macam “A love B”, ada jugak yang iklan rumah urut, dan banyak jugak graffiti yang mengutuk seseorang.

Tapi kenapa bila yang dikutuk itu seorang yang besar (fizikal dan posisi), maka kes ini perlu diperbesar-besar sehingga menjadi kes polis. Wei, biasalah kita jadi manusia, tak semua orang suka kita. Tambahan pula jika suara kita tak sedap dan kita cuba untuk berkaraoke di khalayak ramai, maka akan bertambahlah ke-meluat-an orang terhadap kita.

Sama la macam kes Dato’ Rosilawati (ke Sosilawati?, ah, fakk the spelling error, if there is any coz aku tak beri sebijik tahik pon kepada kes itu), kenapa kes dia mati dibunuh perlu diperbesar-besarkan, mendapat liputan luas media, menjadi bualan setiap pembaca berita, sedangkan banyak lagi kes orang mati dibunuh lain yang tak setel-setel.

(kalo nak bace kritikan yang menarik pasal liputan melampau media kepada kes ni, sila klik link berikut http://bit.ly/ccVWcO)

 

eh banyak lak gua mencarut, lari tajuk post ni.

Kesimpulannya, jom turun ke mahkamah esok!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails