Wednesday, August 25, 2010

Autoriti Seorang “Komunis” Untuk Bicara Soal Sejarah

Lagi cerita berkaitan Student Power.

image Hari tu, masa aku punya event nak mintak kebenaran untuk bawak masuk Student Power ni dalam UM, antara hujah yang diberikan oleh TNC HEP tentang tatacara untuk menganjurkan sebarang program kat UM ialah, kena pastikan orang yang dijemput untuk memberikan kuliah itu adalah orang yang memiliki autoriti dalam bidang yang dia ingin bicarakan.

Dan untuk mendapatkan kepastian samada mamat ni betul-betul layak untuk bicara soal sejarah, kenalah rujuk pada yang pakar, iaitu dalam kes ni, kena refer kepada profesor-profesor sejarah di Fakulti Sastera dan Sains Sosial.

Bahkan pada hari isnin lepas, masa aku dipanggil berjumpa TNC HEP, dia masih lagi mempersoalkan siapa sebenarnya si Fahmi Reza ni.

Sehingga dia mencadangkan kepada aku, bagitau dekat Fahmi, buat saja la melalui medium lain, macam internet, tak payah nak heboh-hebohkan benda kecik sebegini. (dari gaya bahasa TNC hari tu, dia macam tak nampak kepentingan kuliah ni kepada student)

Tapi kat sini aku just nak kemukakan beberapa catatan sejarah yang pernah berlaku dalam UM, iaitu Fahmi Reza ni pernah dijemput untuk memberikan beberapa kuliah dalam UM.

2 Oktober 2007: 
FR dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer dalam kelas Gender Studies di Fakulti Sastera UM

3 Oktober 2007 & 9 Oktober 2007:
FR dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer di Fakulti Undang2 UM (2 kali)

8 Oktober 2007:
FR dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer di Pusat Pengajian Seni, USM

20 Feb 2008:
FR dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer di Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan, UKM

4 Ogos 2009:
FR dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer di Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera UM

Dan FR jugak sering dijemput buat tayangan filem 10tahun dan jadi guest lecturer di IPTS: Monash University, Sunway University, UTAR, One Academy, IACT, MMU Cyberjaya, MMU Melaka, New Era College, Lim Kok Wing.

So, dah pernah bagi dia masuk, kenapa kali ni susah sangat?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails