Wednesday, August 4, 2010

Depresi

Pernah tak korang bangun pagi dan rasa malas nak buat apa-apa?

Malas nak bangun.

Malas nak mandi.

Malas nak pergi kerja.

Malas nak pergi belajar.

Tak nak buat itu.

Tak nak buat ini.

Walaupun benda itu dan ini adalah kewajipan korang.

Benda yang korang memang perlu buat.

Tapi entah kenapa, hari tu korang rasa tak nak buat semua. Tak nak buat apa-apa. Nak lari. Nak hilang. Nak tercampak ke tempat lain.

 

 

Aku pernah.

 

 

Dan aku tak suka rasa itu. Sebab aku akan jadi kosong. Jiwa akan dipenuhi kekosongan. (Paradoks bukan? Bagaimana jiwa penuh, tapi kosong?)

Rasa malas esktrem yang aku alami itu akan buat aku stress. Stress sebab aku akan memaki hamun diri sendiri, mengutuk diri sendiri, marah diri sendiri, kemudian mencari-cari di mana hujung pangkal asal-usul malas ini, tapi selalunya tak jumpa.

Lalu aku akan bingung.

 

Bingung lalu membawa kepada depresi.

 

Sungguh aku tak suka rasa itu.

 

 

 

 

 

 

Dan pagi tadi tiba-tiba ia muncul kembali. Oh Tuhan!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails