Friday, August 13, 2010

UM SAKIT II

image

“Tak sampai 24 jam selepas Dekan Fakulti Sastera & Sains Sosial UM memberi kebenaran kepada Persatuan Sejarah untuk menganjurkan public lecture STUDENT POWER buat mahasiswa Universiti Malaya pada 24.08.10, pihak pentadbiran UM telah campur tangan mengikut jejak langkah UiTM dengan membatalkan lecture tersebut. Usaha aku (Fahmi Reza) sejak tahun lalu hendak berkongsi sejarah ini dengan mahasiswa negara kita ternyata sia-sia… jelas sekali mereka yang berkuasa tak mahu kamu mahasiwa tahu tentang sejarah ini.” (Quote kopipes daripada Fahmi Reza on fb)

2 comments:

  1. sejarah pasal gerakan mahasiswa tahun 60-an. Lecture ni just cerita pasal sejarah apa yang jadi, dan disebabkan sejarah mencatatkan bagaimana kuasa students mampu menggegar corak politik negara, maka kuliah ini dilihat sebagai "kiri", "subversif", "pro-pembangkang" dan pelbagai macam lagi lah. Diorang takut student sekarang "terpengaruh" dan menghidupkan kembali budaya "panas" itu.

    Diorang lagi rela budak U jadi kayu daripada kita dapat ilmu yang boleh bikin mereka panas punggung.

    Mereka pikir mereka akn hidup selama-lamanya untuk mentadbir dunia ini, sedangkan esok lusa diorang nak tinggal anak cucu diorang pun di bawah jagaan kita. Macam mana kita nak jaga anak cucu diorang kalo kita pun BODOH?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails