Friday, July 9, 2010

Aku Masih Single…Kenapa?

Aku ada adik. Nama dia Aman. Dia comel. Dan aku sayang dia. Setiap kali aku main-main dengan dia, mesti aku akan cubit-cubit peluk cium segala. Kenapa? Sebab aku sayang dia.

Aku ada sorang lagi adik. Nama dia Alim. Dulu dia comel dan gemuk, tapi sekarang dah tak berapa comel dah. Sebab dah masuk darjah 1, hari-hari pikul beg pergi sekolah, muka dah hitam, dan makin kurus. Dulu masa dia comel, aku pun selalu buli-buli dia, sambil peluk-peluk cium cubit sini-sana. Kenapa? Sebab aku sayang dia. Aku suka dia. (sekarang pun sayang lagi ah, tapi takde la nak peluk cium, bagi la dia membesar dengan macho kan?)

Dan aku tahu, kalau aku sayang dekat seseorang itu, tidak cukup dengan sekadar kata-kata dan renungan manja. Aku perlukan sentuhan. Kamu juga perlukan sentuhan, bukan?

Kerana aku manusia normal.

Dan sekiranya aku ada awek, maka aku mesti akan mahu bersentuhan dengan dia.

Oleh kerana aku lelaki normal, dan awek aku itu perempuan, jika aku bersentuhan dengan dia, maka…..

dot….

dot….

dot….

Kamu fikirlah sendiri, kamu juga manusia sihat, kan?

 

 

Cinta pernah menjadi pujaan sekalian alam. Pernahkah kamu terfikir, dari mana asalnya virus ponteng sekolah dan penagihan dadah di kalangan remaja. Dari manakah juga asalnya anak-anak di dalam longkang itu?”

7 comments:

  1. Masih single kerana belum pasang gambar besar kat sini, sebab itu makcik-makcik belum kenal/ tahu kalau kat sini ada Superman (hensem, pintar, cemerlang dan impian menantu makcik-makcik...). *hehe*
    Terima kasih atas tulisannya yang menarik untuk dibaca kerana boleh buat tertawa. Btw, blog nya pasti dibaca orang sedunia, buktinya sayapun boleh baca walaupun saya sangat jauh, jadi kalau sudah tak nak single lagi, pasang saja gambar besar kat sini. Saya yakin besok atau lusa pasti kepala pening kerana bingung nak pilih awek-awek.*lol*

    ReplyDelete
  2. saya pemalu lah ulrike haha. Kalo ingin lihat muka aku, add saja di Facebook :)

    terima kasih atas komen membina, bikin gue lagi semangat mau menulis.

    kamu dari mana?

    ReplyDelete
  3. Hmmm....pemalu? Saya tidak percaya kerana orang yang pemalu tak boleh tulis banyak kelakar macam tu. *hehe* Tengok saja domain saya (de = Deutschland) awak pasti tahu itu dari mana. Saya tak boleh buka rahasia disini kerana saya takut nanti makcik-makcik yang nak cari menantu superman, kejar saya kerana mereka ingin informasi yang lebih lengkap tentang awak, kerana mereka pikir saya tahu banyak tentang awak. *lol*
    Terima kasih kapan-kapan akan saya add, saya memang ada Facebook, tapi saya jarang sekali on, kerana tak de mase. Saya hanya tengok blog-blog orang di Asia kerana saya belajar bahasanya dan itu pun jika saya ade mase sahaje. Dan saya tak boleh paham semua kerana orang-orang tidak semua menulis dalam bahasa yang tinggi (national), tapi syukur awak boleh paham apa yang saya tulis. Ok, selamat menulis dan semoga sukses selalu. :)

    ReplyDelete
  4. kamu bukan indonesia? wah, saya amat kagum jika benar kamu ini bukan orang Asia tapi pandai berbahasa Melayu :D.

    Terima kasih atas sokonga. Kamu pun, semoga turut sukses selalu juga.

    ReplyDelete
  5. Thanks, but there is no reason to be surprised. I may be good at writing, but pronounciation is pretty tough. Indonesian or Malay language is interesting, it was even used as lingua franca in the 1th century. But in those days it was only known as Malay language. But both are quite similar. So you notice if someone writes in standard Indonesian or standard Malay.

    In Germany, particularly in Hamburg, you can study almost every language. There are a lot of people in Germany learning Indonesian (Malay). There are even universities which only accept applications of those who are fluent in Indonesian and Chinese because these universities are specified on business trade in South East Asia and China. Many friends of mine are studying at these universities, but I'm not because I'm not interested in business trade. Besides, you are only allowed to take two subjects, but I'm studying three. It's a pity that there is almost no time left to study Indonesian or Malay. So I have to buy books and work as an autodidact.

    When I was in Kuala Lumpur and Jakarta, people didn't understand what I was saying but I've got the impression they misunderstood me on purpose. This behavior was really disappointing.

    They speak their own language awfully. I was shocked after spending a lot of time with learning Malay and Indonesian. I wanted to use my knowledge as I had the opportunity to visit both cities. But they looked at me as if I came from another planet when I started to speak. They only laughed at me or didn’t answer at all. Most of the people speak or write in English rather than in their own language. At the beginning I could not understand it, but then I observed their behaviour and I realized they think someone who speaks English is totally cool. It is just a PITY that they have failed to understand that every language in this world has its own value and therefore they should consider the worth of their own language.

    They should learn as many languages as they can. I myself know several languages but I treat them in the same way, none of them is superior to others. Nevertheless they should have the obligation to speak and write in their own language, because it is an elemental part of their identity.

    By the way, I'm of mixed origin. My father is German and my mother is from Asia (Indonesia) but my parents talk English or German at home because my father doesn't know Malay. Anyway I'm very proud being Asian, even though it's just half. For this reason I want to speak all Asian languages. It's a shame that I, being half-Asian, don't speak many Asian languages.

    I started learning Indonesian and Malay one year ago but not every day only at weekends if I have time. Sometimes I also read Asian blogs but I only understand a bit for they don't use standard language and even if I use many dictionaries, it's hardly comprehensible. Or if there's a sentence consisting of 8 or 10 words and there are 4 or 5 words I understand, I try to concentrate on the subject and deduce their meaning. Sometimes I guessed right and sometimes not.

    Please forgive me for writing in English but I'm currently at university having a lecture. During lectures I can't take my Malay and Indonesian dictionaries with me. And writing in Malay or Indonesian takes at least 30 minutes or more because without the help of a dictionary I'm practically good for nothing, but in English it just takes 1 minute and I can write and listen to my professor simultaneously. And I also don't want to infuriate my professor by learning Malay or Indonesian during lectures. My professor won't be happy about that and such a behavior would be impolite.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails