Tuesday, July 13, 2010

Jom Pegi Speaker’s Corner

image

Kat Facebook diorang tag aku kat gambar ni.

Kat henset pulak dorang SMS aku bertalu-talu.

Cakap esok depan library kol 11 ada majlis perasmian Speaker’s Corner atau lam bahasa atuk aku dia sebut Sudut Pidato.

Speaker’s Corner ni hape sebenarnya?

Aku nak citer, panjang nak citer, tapi aku ngantok giler. Haha, laen kali ek, bole?

OK sikit la. Speaker’s Corner ni merupakan satu tempat untuk budak U berdiri dan meluah apa saja. Ko nak melabon ape, pergilah kat Speaker’s Corner ni, melabon ah puas-puas. Orang nak dengar ke tak, itu belakang kira, yang penting ko bebas bersuara apa saja.

Zaman dulu, tatkala tiada hiburan macam game komputer dan internet, Speaker’s Corner menjadi tumpuan budak U. Di sinilah tempat mereka lepak, sambil mendengar budak-budak lain mencapab. Speaker’s Corner adalah hiburan budak U masa dulu.

Dan suatu ketika, Speaker’s Corner menjadi picu kepada banyak peristiwa-peristiwa yang melibatkan gerakan budak U. Seringkali sesi Speaker’s Corner akan bertukar menjadi demonstrasi, bukan dalam UM je, kadang-kadang dari Speaker’s Corner terus menuju ofis PM.

Disebabkan kuasa yang mampu dicetuskan oleh Speaker’s Corner, maka pada tahun berapa ntah (nanti aku chek balik) Speaker’s Corner telah diharamkan. Dan terhentilah budaya penyebaran fikrah kepada budak U, akibatnya, minda budak U yang telah di-didik oleh TV sejak sekian lama, menjadi lesu dan tidak bermaya untuk terus berjuang. Akibatnya, gerakan budak U makin slow, hingga sekarang.

Tahun lepas, atas restu Menteri Pengajian Tinggi, Speaker’s Corner diwujudkan kembali. Di sediakan pentas lagi, dan dipacak di depan Kompleks Perdana Siswa (KPS). Tapi aku heran, sebab sepanjang aku lepak kat KPS, tak pernah nampak lak ada orang pegi bagi pidato kat situ. Hurm.

Mungkin diorang memang sejak azali lagi menyukai benda-benda yang mencabar. Orang dah bagi tapak ko tak gune, skang nak cari tapak baru lak? Saje bikin panas nak gadoh ngan pak gad kan? Hoho.

Tapi kat SMS yang aku dapat tu, diorang cakap Speaker’s Corner berwajah baru. Camane tu? Aku pun tak taw. Takpe ah, esok pegi dan lihat saja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails