Tuesday, July 6, 2010

Berbicara Dengan Bapa

Monkey D. Luffy, kisah pengembaraan paling hebat zaman ini, namun hanya dalam
alam imaginasi. Generasi zaman ini semuanya mampu mengembara,
tapi hanyalah di dalam buku komik dan video games.
Mana kembara sebenar aku?

Maghrib tadi Cik Mira jiran depan rumah aku datang ke rumah, berjumpa mak aku, perlukan pertolongan katanya.

Aku yang sedang melagho dalam bilik melayan internet terdengar perbualan diorang. Suami Cik Mira ada bukak kantin kat kem tentera mana entah, dan masalahnya adalah pabile anak sedare diorang merangkap tukang bancuh air kat kedai diorang tu balik kampung, mak sakit katanya.

Cik Mira pun bertanyakan la kepada mak aku kalo-kalo ada anak muda belia remaja yang boleh take-over keje tu, sementara pun jadilah.

Ops, aku mula merasakan perbincangan diorang akhirnya tertuju kepada aku. Siapa lagi anak muda belia remaja yang sedang menganggur kat rumah ni sekarang selain aku. Adeh, ini kerahan tenaga ni. Lalu otak aku berputar ligat mencari alasan.
Cik Mira memerlukan jawapan segera, sebab besok pagi nak pakai orang tu. Dan kalo aku sanggup, aku kena keluar rumah seawal 5 pagi dan hanya akan pulang selepas 5 petang. Cik Mira cakap kerja tak banyak, sebab kedai tu dalam kem, pelanggan pun orang situ je, cuma still kena jugak la pekerja on-call kan? Air tu mana boleh bancuh diri sendiri.

So, seperti dijangka, mak aku bukak pintu bilik dan menceritakan segala-gala, yang sebenarnya aku dah tahu pun. Saje dengar balik sambil-sambil cari idea nak guna sebagai alasan. Tak nak owh!

"Apis!" aku mencadangkan satu nama sebagai jawapan. Apis tu adik aku, tapi mak lain. Dia duduk dengan mak dia kat blok yang sejauh 15 minit berjalan kaki dari blok aku tinggal. Dia pun tengah menganggur jugak sekarang ni.

"Suruh Apis la mak, Abu kan dah nak masuk UM balik minggu depan. Serba salah je keje 4 hari." Aku memberikan alasan yang boleh dikire agak kukuh la jugak.

So, mak aku pun call bapak aku, dan diorang pun bersembang apa ntah, agak-agak dalam 5 minit la jugak. Then tak lama mak aku masuk bilik aku balik,

"Baba cakap dia lagi suka kalau Abu yang pegi."
"Hah?? Sebab??" aku protes beb. Apa tak kukuh ke alasan aku bagi?
"Sebab Abu kan lagi besar. Lagi matang baba cakap"
"Heh?" aku tak faham signifikan pernyataan di situ. Apis pon dah besar ape?

Then mak aku pun keluar jumpa Cik Mira balik, dan berjanji akan beri jawapan malam ni jugak. Nampak gaya akan ada seorang yang akan terkorban, sama ada aku atau Apis.

Dan mak aku pun masuk bilik balik, cuba mendapatkan keputusan aku (sambil-sambil mendesak, secara lembut la, u know, mother's skill). Macam-macam la sebab musabab diberi kenapa aku kena pegi jugak, daripada mendapat gaji rm20 sehari sehinggalah kewajipan menolong jiran di dalam kesusahan.

Dan aku jugak menepis dengan pelbagai alasan, kononnya aku perlu bersiap-siaga untuk memulakan sem baru, tak berbaloi kalo keje setakat empat hari, sehinggalah tak nak menyusahkan Cik Mira nak mengajar orang baru 2 kali. Ye la kalo aku masuk, dia kena ajar skil-skil menjadi pembancuh air profesional, lepas empat hari, minggu depan kena ajar orang baru lak. Kan ke menyusahkan dia tu?

Dan kaya putus di depan mak aku, NO. Aku tak pegi.

So, mak aku call bapak aku untuk cuba mendapatkan si Apis tu untuk bekerja, tetiba mak aku cakap bapak aku nak cakap ngan aku lak. Ayark, pedehal ni? Aku dah la paling lemah bila ber-mantik dengan bapak aku.

"Ha Abu, nape tanak pegi?"
"Ala, serba salah la 4 hari je, baik suruh Apis keje direct terus, tak kena Cik Mira susah-susah ajar orang baru 2 kali"
"Alah ape yang susahnye, bukan keje gaji ribu-ribu. Abu pegi la cari pengalaman, jangan rasa rendah diri. Masa ni la nak belajar bergaul dengan masyarakat kat bawah, esok nanti awak jadi orang besar, awak faham la apa perasaan orang bawah"

Aiseh. Kan aku dah cakap. Bapak aku terer mantik?

" Ish, Abu tak pandang hina la keje ni. Tapi tu lah. 4 hari je. Minggu depan dah nak bukak U balik dah"
"Habis tu kenapa la kalau 4 hari? Kalau 1 hari pun pengalaman jugak. Awak orang pintar, pegi sana belajar la. Manataw esok-esok nak bukak bisnes sendiri, kurang-kurang dah ada pengalaman. Kita nak bisnes ni jangan memilih, apa-apa je boleh buat kite jalan. Awak tu ada otak, mesti dapat belajar punye"

Aduh. Bapak aku dah bukak cerita bisnes pulak. Memang harapan dia nak ada bisnes famili sendiri, kalau bole anak-anak die la yang usahakan. Tetiba aku teringat suatu perkara yang boleh selamatkan aku.

"Eh, memang tak boleh la ba, esok Abu kan ada appoinment dengan kaunselor UM. Yang pegi minggu lepas tak jadi tu. Patutnya hari ni, tapi tadi dia call nak jumpa esok pulak." - Yeah, hatiku bersorak. Kali ni mesti lepas ah!
"Hmmm. Ye ke? Mana-mana Abu lah. Baba bukan ape, untuk kebaikan Abu jugak. Bapak awak ni bukan nak suruh awak buat benda yang boleh bawa keburukan, semua untuk kebaikan. Takpelah kalo macam tu. Ikut suka awak lah"

nada kecewa kudengar di hujung talian. Tapi memang aku tak tipu, aku betul-betul ada appointment dengan kaunselor esok, cuma tadi tak ingat bila aku mem-beta dengan mak aku.

Dan keputusan tercapai, aku menang, Apis "terkorban".

Malam sikit, Apis datang rumah aku. Bapak aku hantar, dia terus keluar keje pusing stereng teksi. Aku tak jumpa dia lagi.

Tibe-tibe henset aku berbunyi, satu mesej diterima, daripada bapak aku.

"Nak royat ba dulu pun sekolah tak rendah sangat. Sempat sampai HSC (STPM) kiranya standard diploma la. Sekolah pun bawah sikit dari Abu, Sultan Ismail College (english medium-standard benar zaman tu jadi kebanggaan)

Keja ba tak pilih. Penah keja restoran mamak, keja kontrak bancuh simen tgh2 panas mcm indon, jual buah atas ketapi dari pasir mas sampai gemas, jual ikan, sayur, texi, bussinessman, director, managing director, sampai manila, singapore, amsterdam, paris, england, dan sekarang kucing kurap.

Ba tak pernah menyesal. Itu adalah adventure baba."




Aku tergamam. Mesej tu aku tak reply, sebab aku tak tahu macam mana nak reply.




Aku cuma memandang kehidupan aku. Apakah "adventure" aku pula?





Adakah dalam masa beberapa tahun akan datang, aku akan memandang kembali ke masa silam dengan seribu ratus juta pengalaman, atau sama seperti sekarang, yang memandang ke masa silam dengan harapan untuk kembali dan melakukan segala-gala yang telah aku lepaskan?



Sigh. TQ dad. And sorry.



















Aku pun nak "mengembara".


p/s: sebenarnya yang terkorban itu aku, bukan Apis. Baru aku sedar.

8 comments:

  1. gedebush! terbaik lah ayah kau. haha. kena sebijik.

    betul jugak apa yang dia cakap. pengalaman ni time muda2 lah kita cari kan. i agree with your dad ^_^

    ReplyDelete
  2. hoho...coolest man ever. dengan dia sorang je aku xleh nak membantah, mesti mati ayat, walopun sebenarnya dia sangat open dan sporting.

    so, what's ur adventure?

    ReplyDelete
  3. lebih baik menyesal terima keje tu drpd menyesal tak terima kan....akak pun seorang mak juga pd anak yg seusia abu..

    ReplyDelete
  4. haa..bagus babah abu...pandai saiko anak die..lol!

    ReplyDelete
  5. bukan saiko la If, tu nasihat tuh. uhuk.

    jom bacpack satu malaya~

    ReplyDelete
  6. a ah betol tu. last skali hari ni saya tetap statik, takde pape perobahan lam hidup.

    "anak akak laki ke pompuan?" :P

    ReplyDelete
  7. ni satu nasihat yg sgt bgs....
    :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails